Marialla

Hyvän mielen perheblogi
liikunta ja hyvinvointi | raskaus

Raskausajan ruokavalio

maaliskuu 13, 2018
Raskausajan ruokavalio

Aiemmin kirjoittelin alkuraskauden kuulumisia ja sitä kuinka iltaa kohti voimistuva pahoinvointi sekä uupumus vaivasivat puolisentoista kuukautta. Nyt tällä kertaa ajattelin kirjoittaa alkuraskauden ruokavaliosta johon huonovointisuus on tuonut omat vaikutuksensa.

Ensinnäkin tilanne oli sikäli hankala että toisaalta teki mieli syödä ja tavallaan oli nälkä, mutta sitten taas toisaalta olo oli sellainen oudon ähky koko ajan. Välillä syöminen tuntui kohentavan vointia kun taas välillä kävi päinvastoin. Joka tapauksessa syötyä tuli runsaasti kun kyllä se kuitenkin tyypillisemmin kohensi oloa.

jugurttiajahedelmiä

Kuvituksena alkuraskaudenaikaisia lempparisyömisiäni, mutta aloitan kirjoittaa kuitenkin niistä jutuista joita ei ole tehnyt mieli.

Jo heti raskaustestin tehtyäni päätin jättää kahvin ja teen kokonaan pois. Olin juonut aiemminkin ainoastaan kofeiintonta teetä ja kahvia, mutta ajattelin että pärjään kyllä ilmankin. No, eipä mennyt montaa viikkoa kun niitä ei enää voinut ajatellakaan 😊. Vielä tälläkin hetkellä kahvi ja tee tuntuvat vastenmielisiltä. Toinen muutos oli se että loppuvuodesta tuli stoppi suklaaseen. Karkkeja ja leivonnaisia en muutenkaan juuri koskaan syö, mutta suklaasta pidän ja vielä jouluna suklaata tuli syötyä kunnes loppuvuodesta se alkoikin tuntua vastenmieliseltä ja osa joulusuklaista jäi syömättä. Sokeria on kyllä tullut syötyä hedelmien muodossa sillä niitä on tehnyt mieli, mutta kaikki lisättyä valkoista sokeria sisältävät jutut jäivät sen suklaan myötä ruokavaliosta kokonaan pois joksikin aikaa. Vielä tähänkin mennessä hedelmät ja marjat ovat oikeastaan ainoa makea juttu joita tekee mieli syödä.

hedelmälautanen

Myös riisi alkoi jostain syystä tökkiä samoin kuin keitetyt vihannekset joita aiemmin tuli syötyä päivittäin. Tuo suklaa, tee ja kahvi eivät kyllä harmita yhtään, mutta esimerkiksi parsakaalin syömisen lopetus harmittaa. Mutta minkäs teet kun siinä huonovointisessa olotilassa ei vaan kertakaikkiaan pysty edes ajattelemaankaan tiettyjä juttuja vaikka minulla mielestäni huonovointisuus on kokonaisuudessaan ollut vieläpä aika lievää. Vaikka varsinainen pahoinvointi on jo ohi, edelleenkin on joitain juttuja joita ei oikein tee mieli syödä, mutta itse asiassa juuri kuluneen viikon aikana riisi ja kypsennetyt kasviksetkin ovat alkaneet taas paremmin maistua pienissä määrin. Tuoreita kasviksia on kuitenkin koko ajan tehnyt enemmän mieli ja lihan kanssa tuleekin välillä syötyä ihan vaan porkkanaa, kurkkua, tomaattia ja avokadoa.

salaattilounas

No sitten niihin mielitekoihin 😊. Sämpylä ja liha, erityisesti kana! Vehnäiset sämpylät eivät kyllä ole suolistolle hyväksi, mutta jostain syystä sämpylää on tehnyt kovasti mieli päivittäin. Ja aivan erityisesti Subwayta jollaisen voisin ihan oikeasti syödä vaikka joka päivä! Eikä suinkaan mikä tahansa Subway, vaan sellainen 15 cm tumma sämpylä johon tulee täytteeksi maustamatonta kananrintaa ja juustoa, sekä avokadoa, salaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa. Paahdettuna eikä mitään mausteita tai kastiketta. Aiemmin en ole välittänyt Subway-ruoista mutta jostain syystä nyt raskausaikana on kehittynyt joku kumma addiktio 😀. Jostain syystä kotona tehty sämpylä vastaavilla ainesosilla ei ole sama, joten melkein kerran viikossa olenkin sortunut käymään Subwayssa… Muuten laitan sämpylöihini aina itsekin täytteeksi avokadoa, juustoa ja kurkkua, joskus myös salaattia, paprikaa ja kananmunaa. Nyt viime viikkoina vehnäsämpylät ovat onneksi jääneet vähemmällä sillä mies löysi Lidlistä herkullisia 100 % kaurasämpylöitä ja toi minulle testiin. Sen jälkeen onkin tullut syötyä näitä pääasiassa – parempi suolistolle ja ovat muuten tosi hyviä!

kauraleipä

Sämpylöiden ja kanan lisäksi suosikkiruokani on ollut aamiainen. Aamiaiseni on ollut jo monta vuotta ihan sama ja siihen en ole näemmä onneksi kyllästynyt raskausaikanakaan: kaurapuuroa, saksanpähkinöitä ja mustikoita, sekä lisänä vielä raejuustoa. Nam!

aamupuuro

Viime raskaudessa mustapippuri alkoi tökkiä pahemman kerran, ja yhä edelleenkään en enää mielelläni syö pippuria 😀. Tällä hetkellä mennään muutenkin tosi mausteettomalla ja yksinkertaisella linjalla ylipäätään ruokien suhteen. Lisäksi tosiaan hedelmät ja marjat maistuvat – viime aikoina ykkössuosikki on tainnut olla greippi! Hedelmien kanssa syön monesti maustamatonta jugurttirahkaa – niin hyvää!

Kaiken kaikkiaan hyvin samantyyppisiä “oireita” ruokienkin suhteen kuin ensimmäisessä raskaudessa. Nähtäväksi jää jatkuvatko nämä samat ruoka-aversiot ja mieliteot ihan loppuun saakka, ja mahtaako joitain jäädä ihan pysyväksi kuten ekan raskauden jälkeen kävi sille pippurille 😊.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *